GreenWay Polska Sp. z o.o., Aleja Zwycięstwa 96/98, Gdynia 81-451
Wsparcie techniczne: +48 58 325 10 77 [email protected]
x

 

Samochody elektryczne to komfortowy i bezemisyjny, całkowicie bezpieczny dla środowiska naturalnego środek transportu indywidualnego. Charakteryzują się wyjątkowymi właściwościami: są wygodniejsze, o wiele cichsze, łatwiejsze do kierowania i dużo bardziej przyjazne dla środowiska niż samochody spalinowe. Całość procesów kontroli i obsługi wszystkich funkcji realizowana jest wyłącznie w środowisku elektrycznym i elektronicznym, gdzie centralny komputer nie jest, jak w przypadku samochodów spalinowych, dodatkiem, rodzajem gadżetu, a integralną i bardzo ważną częścią systemu trakcji i parkowania. Brzmi świetnie, gdzie jednak można kupić takie cudo?

Samochód elektryczny można oczywiście kupić w salonie samochodowym, najczęściej w dealerskim, autoryzowanym salonie danej marki. Obecnie w Polsce można zobaczyć modele elektryczne w salonach BMW, Hyundaia, Nissana, Porsche, Renault i VW. Już wkrótce praktycznie wszystkie znane i liczące się w świecie marki samochodowe zaczną  je oferować (np. Mazda). Nie wszystkie salony dealerskie oferują auta elektryczne, aczkolwiek większość producentów, którzy w tej chwili je sprzedają, stawia sobie za cel wprowadzenie elektryków do każdego swego salonu w niedalekiej przyszłości.  Niektóre wiodące firmy planują wręcz otwarcie salonów przeznaczonych wyłącznie do sprzedaży samochodów elektrycznych. Przykładem jest jeden z największych na świecie producentów aut elektrycznych –- firma Renault (ok 20% udział w globalnej produkcji), która już lutym 2018 roku uruchomiła w taki salon w Szwecji (Sztokholm), a w lipcu w Berlinie. Oprócz realizacji normalnego celu biznesowego, czyli sprzedaży samochodów elektrycznych, tego typu placówki pełnią ważną funkcję informacyjną (wręcz edukacyjną) i promocyjną.

Wnętrze salonu Renault w Berlinie
Wnętrze salonu Renault w Berlinie
Źródło: Renault Polska Sp. z o.o.
Wnętrze salonu EV marki Renault w Sztokholmie
Salon Renault w Sztokholmie Źródło: Renault Polska Sp. z o.o.

W Polsce firma Renault oferuje swoje trzy podstawowe modele (Zoe, Twizy, Kangoo) w swoich autoryzowanych salonach sprzedaży. Dodatkowym bonusem, dołączanym do każdego sprzedawanego pojazdu jest karta GreenWay – a jak na razie naszych stacji jest w Polsce najwięcej – z przedpłaconą kwotą na 3 tysiące zł, co umożliwia przejechanie około 1 700 kilometrów. Inni producenci – tacy jak BMW, czy Nissan – oferują podobne udogodnienia przy zakupie modeli elektrycznych.

Salon marki Renault dedykowany EV w Berlinie
Salon Renault w Berlinie
Źródło: Renault Polska Sp. z o.o.
Salon dedykowany EV marki Renault w Sztokholmie
Salon marki Renault w Sztokholmie
Żródło: Renault Polska Sp. z o.o.

Ponieważ, mimo szybkiego wzrostu, produkcja jest jednak ciągle relatywnie niewielka, a popyt w krajach Europy Zachodniej szybko rośnie, więc w Polsce tylko nieliczne marki są do kupienia „od ręki”. Większość z nich jest zamawiana u producenta, a przeciętny czas oczekiwania na zamówione auto elektryczne to kilka miesięcy. Niestety, na najlepiej na świecie sprzedający się samochód elektryczny – Nissan Leaf – trzeba czekać nawet pół roku! Jest to po prostu klasyczna „choroba wieku dziecięcego” ery elektromobilności, w którą właśnie wkraczamy. Podobnie jak w przypadku początków tradycyjnej motoryzacji, potrzeba kilku lat, by produkcja nadążała za szybko rosnącym popytem.

Podstawowa i najważniejsza różnica pomiędzy samochodem elektrycznym a spalinowym sprowadza się oczywiście do rodzaju „paliwa” i nieco innego sposobu obsługi technicznej. Jednak w zakresie obsługi handlowej, logistycznej i szeroko rozumianych usług związanych z branżą motoryzacji elektrycznej, elektryki nie różnią się niczym od swoich spalinowych kuzynów i w pełni korzystają z najlepszych praktyk i procedur, choć początki bywają trudne. Zatem jeśli kupujemy nowy samochód elektryczny u autoryzowanego dealera, należy uzbroić się w większą niż zwykle cierpliwość i wyrozumiałość. To jest wciąż nowy produkt, stanowiący niewielki procent całości obrotów, więc nie wszyscy zatrudnieni w salonach samochodowych doradcy mają akurat pełną wiedzę na temat szeroko rozumianej elektromobilności. O ile szczegóły techniczne, specyficzne właściwości i technika jazdy samochodem elektrycznym są łatwe do uzyskania, to pytania na temat infrastruktury ładowania, jego specyfiki, różnego rodzaju ulg, przywilejów i ułatwień administracyjnych nie zawsze znajdą dokładną i wyczerpującą odpowiedź.  Warto więc poszukać uzupełniających informacji oraz odpowiedzi na niektóre pytania w Internecie. Jest coraz więcej wyspecjalizowanych serwisów zajmujących się tą tematyką.

Korzystając z gotowych rozwiązań, również rynek wtórny samochodów elektrycznych zorganizowany jest podobnie, – choć, oczywiście, w znacznie mniejszej skali – jak ten dla tradycyjnych aut spalinowych. Najwygodniej i najbezpieczniej jest kupić używanego elektryka u autoryzowanego dealera. Kupno z ogłoszenia może być cenowo korzystniejsze, ale warto przy takiej okazji skorzystać z pomocy specjalisty, szczególnie przy fachowej i szczegółowej ocenie stanu baterii, która tak naprawdę stanowi o wartości użytkowej każdego w pełni elektrycznego pojazdu. Trwałość każdej baterii jest ograniczona, a niewłaściwe lub niedbałe użytkowanie może znacząco obniżyć jej przydatność. Przy kupnie samochodu z zagranicy, zwłaszcza zza oceanu, warto sprawdzić możliwości i wykorzystywane przez dany model standardy ładowania. Niektóre modele z rynku amerykańskiego w Europie będą mogły korzystać jedynie z ładowania w gniazdku domowym, co znacząco obniży ekonomiczność pojazdu. Trzeba wówczas zainwestować w specjalne przejściówki lub uzbroić się w cierpliwość, bo ładowanie będzie trwać dłużej.