Minął rok 2022 - pod wieloma względami trudny, chyba zresztą dla każdej branży. Pod koniec stycznia tradycyjnie wrócimy jeszcze z podsumowaniem tego, jak upłynął nam ten rok w GreenWay, ale już teraz zapraszamy na krótką podróż przez ubiegły rok w sektorze elektromobilnym – naszym okiem.
Elektromobilnych jest coraz więcej!
Według Licznika Elektromobilności PSPA, pod koniec listopada 2022 zarejestrowanych było w Polsce 62.135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym, z czego połowa to auta zasilane z baterii (BEV), a druga połowa to hybrydy. W ciągu ostatnich 11 miesięcy flota EV w Polsce powiększyła się aż o 69%, a od końca 2020 r. – urosła ponad trzykrotnie.
Wraz z liczbą aut elektrycznych rośnie infrastruktura ładowania, w minionym roku najszybciej w historii polskiej elektromobilności, bo jak podaje PSPA, od stycznia do listopada zainstalowano 595 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania. Pod koniec września w Polsce było już 4.913 punktów ładowania samochodów na 2.527 stacjach, z czego 728 było stacjami DC. Dodamy tylko skromnie, że w tej puli aż 314 stacji DC należały do naszej sieci.
Dotacje na stacje i auta
Widzimy, że państwo zaczyna coraz odważniej wspierać rozwój elektromobilności. W 2022 roku zainicjowany został program dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na budowę lub przebudowę stacji ładowania.
Prowadzony był także program Mój Elektryk, w ramach którego udzielane były dotacje na zakup samochodów elektrycznych. Wg stanu z połowy listopada 2022 r. w przypadku naboru adresowanego do osób fizycznych NFOŚiGW zaakceptował wnioski obejmujące 1,3 tys. pojazdów, a w ramach pozostałych naborów - 4,9 tys. BEV. Łączna liczba 6,2 tys. BEV objętych zaakceptowanymi wnioskami stanowi ok. 10% całego parku osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych zarejestrowanych w Polsce.
Mało? Dużo? Ważne, że w ogóle. I ważne, że program ma być kontynuowany.
Co było “hot” na rynku EV?
Rynek samochodów elektrycznych rozwija się bardzo dynamicznie. Co roku na rynek trafiają coraz to nowe modele, które rywalizują ze sobą o miano “króla elektryków”. Według danych PSPA, najpopularniejszymi markami samochodów całkowicie elektrycznych są: Nissan, Tesla i BMW, a na liście najpopularniejszych modeli królują Nissan Leaf, BMWi3 i Tesla model 3. Warto tu dodać, że depczą im po piętach Ford ze swoim Mustangiem Mach-E i Kia z modelem EV6 – oba te auta miały w tym roku znakomite wyniki sprzedażowe.
Z ważnych nowości - warto wspomnieć o nowym rekordzie. Na rynku pojawił się Mercedes EQS, którego zadeklarowany zasięg wynosi 747 km! To jak przejechanie trasy ze Szczecina do Krakowa na jednym ładowaniu!
Wiatr, słońce, woda i biomasa
Rozwój odnawialnych źródeł energii jest kluczowy dla środowiska, jak i dla elektromobilności. Aktualna sytuacja geopolityczna i ekonomiczna stworzyła ogromną przestrzeń do rozmowy nad szybszym rozwojem OZE w Polsce. Coraz więcej Polek i Polaków zauważa pozytywny wpływ odnawialnych źródeł energii na środowisko i ceny prądu w najbliższych latach. Raport Międzynarodowej Agencji Energii wskazuje, że na początku 2025 roku, OZE wyprzedzą węgiel i staną się wiodącym źródłem energii. Prognoza ta raczej nie spełni się w Polsce, ale w elektromobilności wygląda to nieco bardziej optymistycznie, bowiem liczba stacji ładowania wykorzystujących zieloną energię z OZE stale rośnie.
Europejska sieć ładowania
Bardzo ważnym projektem w ubiegłym roku było EXPAND-E (Expanding Performance and Network Density – Electric). W ramach tego przedsięwzięcia wybudowanych zostanie 2.100 stacji ładowania w ponad 450 lokalizacjach, w 22 państwach członkowskich UE. Projekt przewidziany jest na trzy lata, a jego głównym celem jest rozwój infrastruktury ładowania, a także uzupełnienie luk w Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Dzięki projektowi na terenie Polski powstanie aż 260 stacji ładowania. Warto dodać, z nieukrywaną dumą, że jako GreenWay jesteśmy jednym z liderów tego konsorcjum.
Rozporządzenie o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych
EXPAND-E to, jak wiadomo, niejedyna inicjatywa UE mająca na celu rozwój infrastruktury z wykorzystaniem alternatywnych źródeł energii. Kolejną, również zdecydowanie wartą uwagi jest rozporządzenie AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation). To część pakietu Fit for 55 wcielającego w życie politykę klimatyczną UE poprzez systematyczne ograniczanie floty pojazdów spalinowych i wspieranie wzrostu publicznej i prywatnej infrastruktury ładowania pojazdów zeroemisyjnych
Jakie są założenia rozporządzenia AFIR?
wyznacza cele rozwoju infrastruktury dla samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych oraz w transporcie morskim;
ustala zapotrzebowanie na infrastrukturę ładowania dla pojazdów elektrycznych ich wodorowych dla poszczególnych Państw Członkowskich, które musi być osiągnięte w najbliższych latach, aby móc skutecznie dekarbonizować transport;
daje szczegółowe wytyczne co do dystansu pomiędzy poszczególnymi punktami ładowania, a także ich ilości i mocy;
określa docelowe poziomy emisji dwutlenku węgla na nadchodzące lata;
przewiduje monitorowanie i raportowanie postępów i rozwoju celów inicjatywy.
Czy auta spalinowe znikną z ulic?
W 2022 roku wydarzyła się rzecz dla jednych kontrowersyjna, dla innych – zupełnie naturalna i oczywista. Rada Unii Europejskiej postanowiła, że od 2035 w Europie obowiązywać będzie zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych. W praktyce spowoduje to, że po 2034 roku nie będzie można zarejestrować osobowego samochodu spalinowego i dotyczy to również wariantów hybrydowych. Duża część producentów, wśród których znajdują się marki, takie jak Ford, Fiat czy Opel, planują odejść od produkcji samochodów spalinowych już do roku 2030.
Rocznie w UE produkuje się około 10 milionów samochodów osobowych. Przy tych ilościach, przeprowadzenie całkowitej zmiany struktury produkcji na samochody elektryczne będzie dla producentów sporym wyzwaniem.
Nieuniknione podwyżki cen ładowania
Nie da się podsumować 2022 roku bez wspomnienia informacji o podwyżkach cen energii. Niestety ze względu na niedobory mocy w Krajowym Systemie Energetycznym oraz problemy z dostawami węgla, ładowanie samochodów elektrycznych stało się dużo bardziej kosztowne. Chociaż ze względu na to, jak duże były wzrosty cen i inflacja, nie było to prostym zadaniem, staraliśmy się zrobić co w naszej mocy, aby ten efekt złagodzić. We współpracy z Visa oraz Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych udało nam się wprowadzić czasową zniżkę 30% na ładowanie na stacjach GreenWay (przy płatności kartą Visa). Ta zniżka pozwalała niemal całkowicie zniwelować podwyżkę kosztów ładowania. Obecność tak wielkiej, globalnej korporacji, jak Visa w świecie elektromobilności pokazuje również, jak duże jest zainteresowanie tym sektorem.
Korporacje, floty i... samochody elektryczne!
Czy wielkie firmy ze swoimi wielkimi flotami aut mogą wejść w elektromobilność? Jak najbardziej! Znakomitym przykładem jest InPost, dla którego pod koniec 2022 roku zainstalowaliśmy centrach logistycznych 201 stacji ładowania. Coraz więcej firm wprowadza elektryczne floty, również w transporcie ciężkim. To krok milowy, który pokazuje, że wielkie korporacje nie boją się wejścia w elektromobilność i że może to być skuteczne rozwiązanie.
Jesteśmy także ciekawi, czy według Was a naszej liście podsumowującej ubiegły rok czegoś zabrakło? Jedno jest pewne – elektromobilność rozwija się coraz szybciej i cieszymy się, że możemy w tym uczestniczyć razem z Wami.