Elektryczne auta w domu, pracy i na ulicach
Elektromobilność to nie tylko prywatne samochody, to także autobusy miejskie i floty aut firmowych, a czasem nawet maszyny rolnicze czy wózki widłowe. I pewnie nie wszyscy wiedzą, że to właśnie transport publiczny był jaskółką elektromobilnej wiosny.
Jakie były początki elektromobilności w Polsce? Pojazdy elektryczne nie są żadną nowością. Dla przykładu, w Gdyni trolejbusy zelektryfikowały miejską komunikację dokładnie 80 lat temu, kiedy to we wrześniu 1943 roku na ulice ruszyły pierwsze tzw. trajtki, czyli autobusy na szelkach. Podłączone do trakcji pojazdy cały czas czerpały prąd.
Zeroemisyjność to jedna z zalet nawet starych trolejbusów, natomiast dziś niektóre mogą pokonywać ok. 30 km bez korzystania z trakcji, odzyskują energię potrzebną do jazdy z układu hamowania, czy czerpią energię z paneli fotowoltaicznych. Bajka? Nie, to wszystko ma np. Gdynia – kolebka polskich trolejbusów, która postawiła na ekoflotę.
„Od 2001 r. do gdyńskiej komunikacji miejskiej są wprowadzane trolejbusy marki Solaris, w tym od 2010 r. z dodatkowym napędem bateryjnym. (…) Najnowsze trolejbusy Solaris mają możliwość pokonywania większości trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej. Pojazdy te skutecznie konkurują z elektrobusami” – pisze m.in. w artykule pt. „80 lat gdyńskiej komunikacji trolejbusowej” Olgierd Wyszomirski, były dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Czym różni się trolejbus od autobusu elektrycznego? Trolejbus zasilany jest prądem z sieci trakcyjnej, więc pojazd jeździ „podłączony do kabla”. Choć nowsze modele mają baterie i mogą jeździć „bez szelek”. Autobus elektryczny jest jak auto osobowe – ładuje baterię na stacji ładowania i rusza w trasę.
Autobusy – nie mają nawet dekady!
Skoro trolejbusy jeżdżą już od 80 lat, to ciekawe, ile lat są na polskich ulicach autobusy elektryczne? Pierwszy w Polsce elektryczny autobus kupiło Jaworzno.
„Jaworzno od dawna można uznać polskim sercem elektromobilności w transporcie publicznym. Już w 2015 roku PKM Jaworzno – lokalny operator transportu publicznego jako pierwszy w Polsce zakupił i wdrożył do regularnego ruchu autobus elektryczny” – czytamy na stronie serwisu miejskiego w Jaworznie.
Czyli …wszystko zaczęło się w Jaworznie. Jak jest dziś?
– Tabor Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie to w 70 proc. autobusy elektryczne – mówi nam Filip Szatanik, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Jaworznie. – Stawiamy na niezależną, własną i wygodną dla pasażerów komunikację publiczną. Jesteśmy również konkurencyjni cenowo. Bilet roczny, na wszystkie linie, to wydatek 240 zł. Do nowoczesnego, ekologicznego transportu autobusowego dołączyliśmy ostatnio, pierwszy w Polsce, system długoterminowego najmu rowerów elektrycznych dla mieszkańców. Miesięczny abonament kosztuje 50 zł. Będziemy rozwijać ten i inne projekty elektromobilne – dodaje rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Jaworznie.
Miasta i miasteczka zeroemisyjne
Zgodnie z ustawą o elektromobilności z 2018 roku, jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys. – powinny zapewnić 1 stycznia 2028 r. 30-procentowy udział pojazdów elektrycznych w transporcie publicznym. Mają dojść do tego etapami – ale w 2025 roku – co piąty pojazd w samorządach powinien być elektryczny.
Liderem elektromobilności, jak wynika z licznika e-busów Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności i TransInfo.pl, jest oczywiście Warszawa – w ruchu miejskim używane są 162 elektryczne autobusy. Kolejne miasta w czołówce to Kraków, z liczbą 78 e-busów, i Poznań – 59. Zaraz za podium znalazło się Jaworzno (44 szt.) i Zielona Góra (43 szt.).
Polska Izba Rozwoju Elektromobilności prognozuje, że w latach 2022-2024 po polskich drogach jeździć będzie ponad 1350 autobusów elektrycznych, podczas gdy dziś jest to niewiele ponad 700. To ponad 50-procentowy wzrost!
Nie tylko wymogi ustawy, ale także chęć poprawy jakości życia mieszkańców są głównymi powodami tego, że samorządy przesiadają się na elektryki.
„Ponad 80 proc. mieszkańców korzysta z przejazdów autobusami, a 88 proc. pozytywnie ocenia wprowadzenie i rozwój floty pojazdów elektrycznych” – podkreśla na stronie www prezydent Jaworzna Paweł Silbert.
Czego pragną mieszkańcy?
To właśnie mieszkańcy oczekują i dopingują swoje samorządy do inwestycji w ekologię. Chcą mieszkać w czystym mieście, których władze dbają o ich zdrowie i promują ekologiczne rozwiązania infrastrukturalne. Potwierdza to raport z opublikowanych we wrześniu br. badań Deloitte „Urban rethink: Tackling climate change in cities”. Połowa badanych uznała, że bardziej niż przed rokiem 2020, wymaga od władz wprowadzenia przyjaznego środowisku transportu. 48 proc. oczekuje zaś działań na rzecz ochrony środowiska, a 45 proc. bardziej zrównoważonej infrastruktury biurowej.
Dla władz miast natomiast priorytetami, by przeciwdziałać skutkom zmian klimatycznych są: redukcja zanieczyszczeń powietrza, wody i hałasu (87 proc. miast), działania chroniące przed powodziami (74 proc. miast), niedoborem wody (73 proc.), czy miejskimi wyspami ciepła (45 proc.).
Co do komunikacji, to według raportu Deloitte, 64 proc. miast zamierza pozyskać partnerów, którzy pomogą rozwinąć bardziej zrównoważone środowiskowo środki komunikacji miejskiej.
W badaniu Deloitte i ThoughtLab wzięło udział 200 liderów miast i 2000 mieszkańców miast z 20. różnych zakątków świata w grudniu 2022 r.
– Samorządy mają do odegrania niezwykle ważną rolę w promowaniu i wprowadzaniu zielonego transportu – komentuje Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska. – Mam nadzieję, że to nie tylko wymóg ustawy, ale chęć poprawy jakości życia swoich mieszkańców, ich zdrowie są dla samorządowców najważniejsze – dodaje prezes GreenWay Polska.
Auta służbowe też elektryczne
Oprócz aut prywatnych, komunikacji miejskiej, trend elektromobilności wzmacniają decyzje firm. np. Deutsche Telekom wprowadził taką zasadę, że każde, nowo kupowane auto w ich 23-tysięcznej flocie służbowej musi być elektryczne.
W tym roku już 89 aut elektrycznych – firmowych dla swoich miejskich instytucji – zakupiło miasto Kraków. Inwestycja ma przynieść oszczędności, a przede wszystkim czystsze powietrze w słynącym z częstego smogu mieście. Wśród instytucji liderem elektromobilności są np. Lasy Państwowe, które posiadają już prawie 800 aut elektrycznych, a ich pracownicy szkolili ponad 2,5 tys. pracowników innych agend, jak wprowadzać skutecznie i efektywnie flotę na prąd.
Elektromobilność to dziś i przez najbliższych kilka lat, będzie kluczowy temat rozwoju miast w Polsce. Bo nie tylko redukuje emisję szkodliwych substancji, ale również poprawia jakość życia mieszkańców i wpływa pozytywnie na budżety samorządów.
Co jest potrzebne, by elektromobilność wprowadzać? Na pewno świadome i zorientowane na trend eko szefostwo. Dobry leadership zaś pomoże zmianę, która zawsze jest wyzwaniem, wprowadzić. No i odwaga w robieniu rzeczy inaczej niż inni czy jako pierwsi na rynku. Tak jak np. InPost – lider wśród platform dostaw dla e-commerce w Europie, z którym GreenWay ma przyjemność współpracować i wspierać w dużej zmianie.
W zeszłym roku zakończyliśmy instalację 201 stacji ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych należących do InPost. W efekcie współpracy w pobliżu urządzeń Paczkomat® InPost pojawiły się także pierwsze publicznie dostępne dla kierowców ładowarki DC.
Kurierzy InPost mają także, dzięki umowie flotowej, możliwość korzystania z ogólnodostępnych ładowarek publicznej sieci GreenWay.
Kolejna odsłona współpracy InPost i GreenWay Polska to zaangażowanie nas, największego w Polsce operatora sieci ładowania, w budowę ładowarek w bliskim sąsiedztwie automatów Paczkomat® InPost.
– Rozbudowa sieci ładowarek w oddziałach własnych ma dla nas szczególne znaczenie, ze względu na strategię dekarbonizacji grupy InPost. Wierzymy, że nowe technologie i trendy powinny zostać uwzględnione w planach rozwoju miast, dlatego równocześnie pracujemy nad wdrażaniem ogólnodostępnej sieci pod wspólną okleiną InPost i GreenWay – mówił nam Sebastian Anioł, Dyrektor Działu Innowacji Logistycznych InPost
InPost wciąż powiększa elektryczną flotę, która dziś to już 1000 pojazdów! Wykorzystywane przez kurierów oraz na potrzeby dostaw do urządzeń Paczkomat® w największych miastach w Polsce.
– Cieszy mnie, że wśród firm i samorządów mamy liderów elektromobilności. Oczywiście sukces tej rewolucji zależy od tego, skąd będzie brana energia, ale tempo zmian jest równie istotne. Ci, którzy są w czołówce powinni być przykładem dla innych, by nie czekać, tylko działać i korzystać ze sprawdzonych rozwiązań – podsumowuje Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska.
Przeczytaj także: https://news.inntu.pl/klienci/3284/pr/782944/blisko-400-punktow-ladowania-greenway-wspiera-elektromobilny-inpost
Kryteria środowiskowe w zamówieniu na dostawę autobusów zeroemisyjnych – dokument z 16.05.2023 r.