Ostatnio ogłosiliśmy, że w wyniku przetargu GreenWay wyposaży Miejsca Odpoczynku Podróżnych (MOP) w ładowarki dla samochodów elektrycznych. Nowe lokalizacje przy autostradzie A4 i ekspresówkach S7 oraz S3 ułatwią pokonywanie długich tras podróżującym właścicielom elektryków. Tworzenie infrastruktury w takich lokalizacjach jest konieczne, lecz dla operatorów sieci ładowania wiąże się z dużymi kosztami. Warto to zmienić – decyzje są w ręku GDDKiA i firm energetycznych.
Przemierzanie długich tras samochodem elektrycznym wciąż jeszcze może być wyzwaniem: auta elektryczne dopiero uzyskują zasięg porównywalny do aut z silnikami spalinowymi, jadąc autostradą z równą prędkością nie mamy wielu okazji na skorzystanie z mechanizmu rekuperacji, a przy drogach wciąż jeszcze nie spotkamy wystarczającej liczby ładowarek. Jednakże, przynajmniej w kwestii dostępności ładowarek, dzięki przetargom organizowanym przez GDDKiA sytuacja już niedługo ulegnie poprawie – do końca przyszłego roku GreenWay powiększy swoją sieć ładowarek elektrycznych o łącznie 25 lokalizacji na MOP-ach.
Wakacyjne podróże elektrykiem…
Lada moment zaczynają się wakacje. Wraz z nimi powróci wzmożony ruch samochodowy w każdym możliwym kierunku, korki na wjeździe (czy wyjeździe) na autostradę, takie jak te na A1, nikogo nie będą dziwić. W gronie podróżujących znajdą się również elektromobilni. Dla nich temat ładowarek elektrycznych przy drogach szybkiego ruchu i autostradach staje się w tym okresie jeszcze ważniejszy. Infrastruktura zmusza kierowców elektryków do wcześniejszego planowania trasy z miejscami postojowymi. Przy dużym ruchu i dłuższych trasach to wyzwanie. Ale wszystko wskazuje na to, że to ostatnie tak kłopotliwe lato dla elektromobilnych. W przyszłym roku kierowcy skorzystają już z ładowarek GreenWay w lokalizacjach takich jak:
Przy autostradzie A4:
MOP Podłęże
MOP Zakrzów
MOP Jawornik
MOP Jastrząbka
MOP Młyniska
MOP Budy
Przy drodze ekspresowej S3:
MOP Kunowo Wschód
MOP Kunowo Zachód
Przy drodze ekspresowej S7:
MOP Majdany Wielkie
MOP Lutek
“Ceny autostradowe”? Elektryków to nie dotyka
Wszyscy wiemy, jak mocno można dostać po kieszeni tankując “benzyniaka” przy autostradzie. Ceny na stacjach paliw przy MOP-ach są znacznie wyższe niż gdzie indziej. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda dla elektromobilnych. Tu wychodzi na światło dzienne kolejna przewaga elektryków nad samochodami konwencjonalnymi: brak “cen autostradowych” za ładowanie. Cennik GreenWay obowiązuje na terenie całego kraju, ceny są wszędzie takie same, oczywiście w zależności od mocy i typu ładowarki itp. Dla elektromobilnych w GreenWay ładowanie samochodu wszędzie kosztuje tyle samo, mimo że dla nas postawienie ładowarki w przysłowiowym szczerym polu przy autostradzie jest czasami bardzo skomplikowane.
Ładowarki przy autostradach to wyzwanie
Bo budowa ładowarki na MOP-ie może wiązać się dużymi utrudnieniami. Miejsca te bardzo często są oddalone od infrastruktury energetycznej, co oznacza, że musimy sami budować długie przyłącza i rozbudowywać stacje transformatorowe należące do GDDKiA.
Łączny koszt instalacji stacji, w tym właśnie budowy przyłącza i rozbudowy stacji, to wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych na jedną lokalizację. Do tego dochodzi też problem polegający na braku możliwości przyłączenia w niektórych lokalizacjach ładowarki bezpośrednio do Operatorów Systemów Dystrybucyjnych. Pozostaje tylko infrastruktura GDDKiA, a w takim przypadku wprowadzona niedawno E-taryfa nie może być stosowana.
Czas na zmiany w tym zakresie, inaczej skala problemu będzie tylko rosła. Postulowanym przez nas rozwiązaniem jest doprowadzenie do sprzedaży infrastruktury energetycznej na MOP przez GDDKiA firmom energetycznym. Dzięki temu operatorzy stacji mogliby realizować projekty po znacznie niższych kosztach i korzystać z E-taryfy dostosowanej do specyfiki działania naszej branży.
Od 2004 do 2020 roku w Polsce przybyło 1212 km autostrad i 2315 km dróg ekspresowych. Wraz z nimi powstawały również Miejsca Odpoczynku Pasażerów. Aktualnie, według GDDKiA w terenie naszego kraju znajdziemy blisko 261 takich miejsc. To jednak nie koniec, kolejne kilometry są już lub będą budowane, a wraz z nimi nowe miejsca postojowe dla podróżujących. Przybywa również samochodów elektrycznych, które wymagają dodatkowej infrastruktury. Ładowarek na MOP-ach będzie więcej, ale jeśli chcemy, by ceny ładowania nie były na nich wyższe, obejmijmy je e-taryfą.