Nowa Dyrektywa UE: Co oznacza dla kierowców samochodów elektrycznych?

31.07.2024

Nowa Dyrektywa UE: Co oznacza dla kierowców samochodów elektrycznych?

 


W kwietniu 2024 roku Unia Europejska przyjęła nową Dyrektywę dotyczącą charakterystyki energetycznej budynków (EPBD, skrót od Energy Performance Buildings Directive). Regulacja dotyczy budynków, ale w rzeczywistości ma duże znaczenie dla kierowców samochodów elektrycznych i wszystkich zainteresowanych elektromobilnością. Dlaczego? Ponieważ planowana dyrektywa nakłada nowe wymagania dotyczące infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach, w tym mieszkalnych. Oto, co musisz wiedzieć.

Dyrektywa EPBD koncentruje się na racjonalizacji i usprawnieniu zużycia energii w użytkowanych oraz nowo powstałych budynkach na terenie Unii Europejskiej. Jednym z jej kluczowych elementów jest zwiększenie liczby punktów ładowania dla samochodów elektrycznych, a tym samym wspieranie dalszego rozwoju elektromobilności. W końcu dostępność ładowania jest bardzo istotnym czynnikiem kształtującym stosunek konsumentów do EV.

Ładowarki w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych

Nowa dyrektywa wprowadza konkretne wymagania dotyczące liczby i typu punktów ładowania w różnych rodzajach budynków.

Budynki niemieszkalne

Nowe i poddawane dużym remontom budynki niemieszkalne (czyli, na przykład, biurowce lub galerie handlowe) z więcej niż 5 miejscami parkingowymi:

  • Muszą mieć co najmniej jedno miejsce ładowania na każde 5 miejsc parkingowych.

  • Co najmniej 50% miejsc parkingowych musi być wyposażone w przewody umożliwiające późniejszą instalację punktów ładowania.

Nowe i poddawane dużym renowacjom budynki biurowe z więcej niż 5 miejscami parkingowymi:

  • Muszą mieć co najmniej jedno miejsce ładowania na każde 2 miejsca parkingowe.

  • Wszystkie budynki niemieszkalne z więcej niż 20 miejscami parkingowymi:

Do 1 stycznia 2027 roku muszą mieć co najmniej jedno miejsce ładowania na każde 10 miejsc parkingowych lub przewody dla co najmniej 50% miejsc parkingowych.

Budynki mieszkalne

Nowe i poddawane dużym renowacjom budynki mieszkalne z więcej niż 3 miejscami parkingowymi:

  • Muszą mieć co najmniej jedno miejsce ładowania na wszystkie miejsca parkingowe (z czego parking musi mieć więcej niż 3 miejsca parkingowe).

  • Co najmniej 50% miejsc parkingowych musi być wyposażone w przewody umożliwiające późniejszą instalację punktów ładowania.

Kiedy możemy mówić o wyjątkach?

Nowa dyrektywa przewiduje również możliwość sytuacji, w których zmiany będą trudne albo niemożliwe do wprowadzenia. W takich przypadkach państwa członkowskie nie muszą się stosować do pełnej treści zapisu danego paragrafu.

Przykładowe sytuacje wyjątkowe:

  • Kiedy koszt instalacji ładującej przekracza 10% kosztu całkowitej renowacji budynku.

  • Kiedy infrastruktura ładująca miałaby negatywny wpływ na lokalny system energetyczny.

Co to oznacza dla Ciebie?

Jeśli jesteś kierowcą samochodu elektrycznego lub myślisz o jego zakupie, zmiany, które wprowadza dyrektywa albo zwiększą komfort użytkowania Twojego pojazdu, albo – być może – zachęcą Cię do jego kupna.


W przyszłości będziesz mógł naładować auto w miejscu pracy, w galerii handlowej i w domu – także w budownictwie wielorodzinnym. To istotna zmiana, bo obecnie możliwość ładowania auta z własnej ładowarki (czyli opcja najkorzystniejsza) jest zarezerwowana głównie dla posiadaczy domów jednorodzinnych.
A może jesteś rowerzystą i jeździsz na rowerze elektrycznym? Dyrektywa wprowadza również obowiązek zadbania o dostateczną liczbę miejsc parkingowych dla rowerów, jak i punktów ładowania dla rowerów elektrycznych.

Inteligentne Ładowanie

Dyrektywa wymaga również, aby wszystkie nowe punkty ładowania były "inteligentne". Oznacza to, że będą one mogły komunikować się z siecią energetyczną i optymalizować ładowanie Twojego samochodu, na przykład korzystając z tańszej energii poza szczytem. Niektóre z tych punktów będą również umożliwiały ładowanie dwukierunkowe, co pozwoli na wykorzystanie samochodu jako magazynu energii.

Aby ułatwić instalację nowych punktów ładowania, dyrektywa nakłada na państwa członkowskie obowiązek upraszczania i przyspieszania procedur związanych z ich instalacją. To oznacza mniej biurokracji i szybszy dostęp do potrzebnej infrastruktury.

Dyrektywa EPBD koncentruje się przede wszystkim na usprawnieniu i modernizacji wydajności energetycznej budynków. Jednak jej rozwiązania w pośredni sposób wpłyną na przyszłość transportu zeroemisyjnego. Przyszłość nie tak odległą, państwa członkowskie mają czas na wdrożenie jej postanowień do swoich systemów prawnych do 17 czerwca 2026 roku.

Promocje i aktualności

Bądź na bieżąco ze wszystkimi promocjami, nowymi stacjami oraz informacjami branżowymi. Dołącz do nas!

Zapisz się do newslettera
x