GreenWay Polska zainstalował pierwszy magazyn energii elektrycznej zintegrowany ze stacją ładowania pojazdów elektrycznych

06.02.2019

GreenWay Polska uruchomił pierwszy w swojej sieci magazyn energii bezpośrednio współpracujący ze stacją ładowania dużej mocy. GridBooster, bo tak zostało nazwane wdrożone rozwiązanie, wykorzystuje używane baterie pozyskiwane z samochodów elektrycznych. Urządzenie zapewnia dostępność maksymalnej mocy stacji ładowania niezależnie od mocy dostępnej w sieci elektroenergetycznej i pozwala na jej elastyczny rozdział pomiędzy zainstalowanymi punktami ładowania. Instalacja znajduje się w Galerii Metropolia w Gdańsku. W najbliższym czasie firma uruchomi w Polsce jeszcze kilka tego typu urządzeń.

GridBoostery to stworzone przez inżynierów GreenWay, jak i partnerów firmy, magazyny energii elektrycznej. Ich zadaniem jest inteligentne zarządzanie mocą infrastruktury ładowania aut elektrycznych w momentach zwiększonego zapotrzebowania, przy ograniczeniach wynikających
z dostępnej mocy w sieci energetycznej. Kiedy zapotrzebowanie na ładowanie jest niskie, a sieć nieobciążona (np. dolina nocna), zainstalowana w urządzeniu bateria ładuje się bezpośrednio z sieci, gromadząc energię. Natomiast w momencie, gdy zapotrzebowanie stacji ładowania rośnie, przekraczając przy tym moc dostępną z sieci, zmagazynowana energia służy do ładowania pojazdów. Dzięki temu można osiągać maksymalną moc nawet kilku ładowarek stanowiących jedną stację ładowania, uniezależniając to od mocy dostępnej z sieci energetycznej. Magazyn może także pobierać energię tylko w czasie dolin nocnych, wtedy gdy system energetyczny jest najmniej obciążony, a tym samym energia elektryczna jest najtańsza i wykorzystywać ją w pozostałych godzinach.

GridBoostery odgrywają bardzo istotną rolę wszędzie tam, gdzie stacje ładowania cieszą się dużą popularnością kierowców aut elektrycznych. Dzięki nim mogą oni liczyć na maksymalną efektywność ładowarek i krótki czas ładowania. Magazyny energii będą mogły w przyszłości wywierać także pozytywny wpływ na funkcjonowanie sieci energetycznej. Jako element inteligentnej infrastruktury smart grid, GridBoostery dostosowywać się będą do aktualnego stanu sieci tak, by zmniejszać jej obciążenie kiedy jest to niezbędne, na przykład w czasie okresowych wzrostów konsumpcji energii.

Wprowadzenie technologii inteligentnego magazynowania energii do naszej sieci pozwala nam na zwiększenie szybkości ładowania samochodów elektrycznych bez konieczności ponoszenia bardzo wysokich opłat dystrybucyjnych związanych z zamówiona mocą umowną. – komentuje Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska. – Takie projekty pozwalają nam również na testowanie nowych rozwiązań technicznych związanych z magazynowaniem i zarządzaniem energią elektryczną, które w przyszłości będą mogły być wykorzystane do świadczenia dodatkowych usług na rzecz systemu elektroenergetycznego. Co ważne, nasze magazyny energii mogą współpracować z odnawialnymi źródłami energii, będziemy więc przygotowani na ich upowszechnianie w przyszłości.

Jak to działa?

W standardowych stacjach ładowania aut elektrycznych, bez wsparcia magazynu energii, wartość mocy przyłącza determinuje moc po jakiej mogą się ładować samochody elektryczne. Oznacza to,
że jeśli moc przyłącza jest niższa niż maksymalna moc ładowarek, wówczas szybkość ładowania jest ograniczona, a samochód ładuje się odpowiednio dłużej. Szczególnie istotne jest to w przypadku stacji wyposażonych w wiele punktów ładowania, gdzie moc musi być rozdzielana nie tylko między liczbę ładowarek, ale też dostosowywana do ilości ładujących się jednocześnie samochodów.

GridBooster pozwala natomiast na osiągnięcie maksymalnej mocy ładowania, przy ograniczaniu mocy dostępnej z sieci. W przypadku pierwszej stacji ładowania GreenWay z GridBoosterem, zlokalizowanej w Galerii Metropolia w Gdańsku, magazyn dysponuje pojemnością 60 kWh. Instalacja obsługuje jedną stację szybkiego ładowania marki Delta oraz dwie stacje półszybkie. Łączna moc tych ładowarek wynosi 100 kW, przy czym bezpośrednio z sieci pobierane jest jedynie 40 kW, pozostałą moc zapewnia GridBooster.

„Serce” GridBoostera stanowi moduł używanych baterii litowo-jonowych pozyskiwanych
z samochodów elektrycznych wycofanych z eksploatacji. Takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie kosztów oraz daje zużytym bateriom samochodowym drugie życie, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane w tego typu urządzeniach.

Zastosowane przez GreenWay technologie umożliwiają instalowanie GridBoosterów zarówno
na zewnątrz, jaki wewnątrz obiektów. Stacje z GridBoosterami wyposażone będą zawsze
w co najmniej dwie ładowarki o różnych typach zasilania (DC, AC), w dowolnych konfiguracjach.

Wdrożenie GridBoosterów przez GreenWay Polska współfinansowane jest ze środków UE w ramach projektu Łącząc Europę jako pilotażowy projekt sprawdzający skuteczność i przydatność
tej technologii w ekosystemie ładowania pojazdów elektrycznych.

Projekt jest współfinansowany w ramach instrumentu „Łącząc Europę” Agencji Wykonawczej ds. Innowacji i Sieci Komisji Europejskiej oraz mechanizmu InnovFin Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Ładowarki i inne urządzenia będą teraz stanowić część sieci GreenWay, największej sieci ładowania w Europie Środkowej i Wschodniej. GreenWay jest pierwszą firmą w regionie, która otrzymała dofinansowanie InnovFin. Treść tego dokumentu zależy wyłącznie od GreenWay Polska i niekoniecznie odzwierciedla on opinię Unii Europejskiej.

Promocje i aktualności

Bądź na bieżąco ze wszystkimi promocjami, nowymi stacjami oraz informacjami branżowymi. Dołącz do nas!

Zapisz się do newslettera
x