GreenWay Polska umożliwi kierowcom samochodów elektrycznych jeszcze szybsze ładowanie dzięki stacjom o mocy zwiększonej do 100 kW. Umożliwi to obsługę najnowocześniejszych, dopiero wchodzących na rynek, pojazdów elektrycznych nowej generacji i zwiększy wydajność istniejących stacji ładowania. Dwie stacje już zostały zmodyfikowane – Magnolia Park Wrocław i Podium Park Kraków – wkrótce kolejne.
W związku z rozwojem technologicznym samochodów elektrycznych, GreenWay Polska wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku i rozpoczyna proces rozbudowy wybranych stacji ładowania podnosząc ich moc z 50 do 100 kW. Dzięki temu skraca się czas ładowania najnowszych modeli samochodów elektrycznych, które mogą ładować baterie z mocą powyżej 50 kW. Obecnie dotyczy to kilku dostępnych na rynku samochodów, np. Audi e‑tron, Jaguar I‑Pace, Nissan Leaf e+, Hyundai Kona Electric, Kia e‑Soul. Dodatkowo stacje o podwyższonej do 100 kW mocy pozwalają na równoczesne ładowanie dwóch pojazdów z mocą do 50 kW. Stacja rozdziela wówczas swoją moc na ładujące się jednocześnie pojazdy (jeden na złączu CCS, drugi CHAdeMO), co pozwala na szybsze uzupełnianie energii w baterii.
Liczba ładowarek o mocy 100 kW będzie stopniowo zwiększana i dotyczyć będzie urządzeń marki Delta. Tylko w tym roku pojawi się aż 10 takich ulepszonych stacji. GreenWay Polska wybiera do modernizacji stacje bazując na popycie na usługi w danej lokalizacji oraz ich bliskości względem sieci tranzytowej (autostrad i dróg szybkiego ruchu). Pod uwagę brane są także kryteria kosztowe wynikające z typu przyłączenia stacji do sieci energetycznej. Na razie modernizowane będą tylko punkty podłączone do sieci wewnętrznej innych obiektów, gdyż stacje przyłączone bezpośrednio do sieci OSD generują zbyt wysokie, w stosunku do obecnego popytu na usługi ładowania, koszty stałe wynikające z taryfy dystrybucyjnej za moc umowną.
Dodatkowo – w połowie 2019 roku – GreenWay Polska zainstaluje pierwsze w Polsce ultraszybkie ładowarki o mocy do 350 kW na autostradzie A1 na odcinku Grudziądz-Toruń na MOP Malankowo w obu kierunkach. Kolejne stacje tego typu będą instalowane jeszcze w tym roku na innych odcinkach autostrad.
– Rynek pojazdów elektrycznych rozwija się zgodnie z wymaganiami konsumentów, zatem wkrótce na ulice wyjadą pojazdy elektryczne kolejnej generacji umożliwiające pokonywanie znacznie dłuższych dystansów, które ładować się będą z mocą 100 i więcej kilowatów – mówi Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – To wymaga także modernizacji naszych stacji ładowania. Wychodzimy więc już teraz naprzeciw tym przyszłym potrzebom naszych klientów.
Projekt jest współfinansowany w ramach instrumentu „Łącząc Europę” Agencji Wykonawczej ds. Innowacji i Sieci Komisji Europejskiej oraz mechanizmu InnovFin Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Ładowarki i inne urządzenia będą teraz stanowić część sieci GreenWay, największej sieci ładowania w Europie Środkowej i Wschodniej. GreenWay jest pierwszą firmą w regionie, która otrzymała dofinansowanie InnovFin. Treść tego dokumentu zależy wyłącznie od GreenWay Polska i niekoniecznie odzwierciedla on opinię Unii Europejskiej.