GreenWay Polska, lider usług ładowania samochodów elektrycznych, w czerwcu br udostępnił swoim klientom pierwszą w Polsce ładowarkę o mocy do 150 kW. Znajdująca się w poznańskiej Galerii A2 stacja ładowania jest w stanie w pełni wykorzystać potencjał aut elektrycznych najnowszej generacji. Wprowadzając pierwszą tak szybką ładowarkę, GreenWay Polska wyprzedził nawet dostawców usług ładowania w Wielkiej Brytanii, gdzie pierwsze takie urządzenia pojawiły się w sierpniu.
Obecnie, większość szybkich ładowarek aut elektrycznych dostępnych na rynku umożliwia ładowanie DC z maksymalną mocą 50 kW. GreenWay Polska ma już w swojej sieci ponad 100 tego typu szybkich ładowarek, posiadających łącznie ponad 200 punktów ładowania dużej mocy. Do końca roku w sieci zarządzanej przez spółkę pojawi się dodatkowo ponad 150 takich punktów.
Rynek elektromobilności jest jednak bardzo dynamiczny. Postęp technologiczny w konstrukcji baterii i układów zasilania pojazdów umożliwia ładowanie ich z coraz większą mocą. Coraz więcej nowych modeli aut jest w stanie przyjąć dużą moc powyżej 50 kW, w związku z czym GreenWay już w kwietniu tego roku rozpoczął proces rozbudowy wybranych stacji ładowania. Wybrane stacje sieci w Krakowie i Wrocławiu od wiosny dysponują mocą do 100 kW, w czerwcu dołączyła do nich stacja w Poznaniu – pierwsza stacja ładowania o mocy 150 kW dostępna w Polsce.
– Testowaliśmy naszą ładowarkę na nowym modelu auta marki Audi e-tron, mogącym ładować się z mocą 150 kW. Możemy potwierdzić, że te pojazdy w pełni wykorzystują możliwości ładowarki, podobnie jak Tesla model 3 – relacjonuje Maciej Gajewski, Dyrektor Zarządzający GreenWay Polska. – Obecnie tego typu urządzenia dopiero pojawiają się w nowoczesnych sieciach ładowania, pamiętajmy jednak, że w tak dynamicznym i młodym sektorze, jakim jest elektromobilność, nowości szybko stają się standardem.
Ładowarka GreenWay o mocy 150 kW w Galerii A2 w Poznaniu to najnowsza wersja szybkiej ładowarki Delta. Urządzenie wyposażono w 12 modułów prostownikowych drugiej generacji o mocy 12,5 kW każdy, nowy system chłodzenia, a także przewód CCS wysokiej mocy. Zmodernizowana ładowarka dysponuje obecnie trzema trybami ładowania samochodów elektrycznych: CHAdeMO: do 63 kW, CCS: do 150 kW oraz AC Typu 2: do 43 kW. Urządzenie pozwala na równoczesne ładowanie dwóch pojazdów na obu złączach DC (CCS i CHAdeMO) poprzez dynamiczny przydział mocy modułów prostownikowych.
Natomiast już jesienią GreenWay planuje uruchomić w Polsce pierwszą ultraszybką stację o mocy do 350 kW.
Projekt jest współfinansowany w ramach instrumentu „Łącząc Europę” Agencji Wykonawczej ds. Innowacji i Sieci Komisji Europejskiej oraz mechanizmu InnovFin Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Ładowarki i inne urządzenia będą teraz stanowić część sieci GreenWay, największej sieci ładowania w Europie Środkowej i Wschodniej. GreenWay jest pierwszą firmą w regionie, która otrzymała dofinansowanie InnovFin. Treść tego dokumentu zależy wyłącznie od GreenWay Polska i niekoniecznie odzwierciedla on opinię Unii Europejskiej.