30 zainstalowanych ładowarek w 24 miastach, ponad 2 tysiące sesji ładowania miesięcznie, 800 zarejestrowanych użytkowników sieci i nowy projekt unijny pozwalający na dalszy rozwój elektromobilności w Polsce – to bilans działalności GreenWay Infrastructure Poland w roku 2017. Spółka budująca największą w Polsce sieć szybkich ładowarek do aut elektrycznych zapowiada zainstalowanie ok. 60 urządzeń w roku 2018.
Obecnie najwięcej, bo aż 5 stacji GreenWay, mają do dyspozycji mieszkańcy Warszawy, gdzie zarejestrowanych jest najwięcej aut elektrycznych. Coraz więcej punktów ładowania widać też w centralnej i południowej części kraju wzdłuż autostrady A4. Na północy auto w sieci GreenWay można naładować w Toruniu i Gdańsku.
– Pierwsze ładowarki pojawiły się przy dużych centrach handlowych, gdyż te dysponują wewnętrzną siecią energetyczną, pozwalającą na szybkie przyłączenie stacji – wyjaśnia Damian Gadzialski, dyrektor zarządzający GreenWay Infrastructure Poland. – To znacznie usprawniło proces i pozwoliło na w miarę szybki rozwój sieci. Właściciele centrów dostrzegają potencjał wynikający z rosnącego zainteresowania elektromobilnością w Polsce i pragną go zagospodarować, oferując swoim klientom wartość dodaną w postaci możliwości naładowania samochodu podczas wizyty w danym centrum.
Co drugi posiadacz elektryka w Polsce klientem GreenWay
W sieci GreenWay Infrastructure Poland zarejestrowanych jest już 800 użytkowników, co stanowi ponad połowę wszystkich posiadaczy samochodów elektrycznych w Polsce.
Ich liczba zaczęła gwałtownie przyrastać od września, kiedy ruszyła budowa sieci, a firma rozpoczęła wydawanie kart, pozwalających na szybkie i łatwe uruchamianie ładowania. Obecnie co tydzień rejestruje się ok. 40 nowych użytkowników. Większość stanowią osoby prywatne (73%), które posiadają „elektryka” od mniej więcej 1 roku. Zwykle są to Tesla S, Nissan Leaf i BMW i3.
Te dane są dla spółki bardzo pozytywne. Szacunki wskazują, że liczba aut elektrycznych zarejestrowanych w Polsce wyniesie na koniec 2017 r. 1 500 – 1 600 sztuk. W roku 2018 powinna ona wzrosnąć do 3-4 tysięcy pojazdów.
– Zależy nam, aby większość posiadaczy elektryków w Polsce była naszymi klientami – mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland. – Zakładamy, że na koniec przyszłego roku będziemy mieli w bazie ponad 2 tysiące użytkowników. Oczywiście będzie to zależeć od tempa rozwoju tego rynku, ale moim zdaniem jesteśmy dopiero w przededniu istotnego jego zwiększenia.
2,2 tys. sesji ładowania miesięcznie
Wraz z przyrostem liczby stacji ładowania oraz użytkowników zmienia się także struktura korzystania ze stacji. W całym 2017 roku spółka zarejestrowała 8 tysięcy sesji ładowania. Początkowo działała tylko jedna stacja GreenWay (w Galerii Mokotów w Warszawie), na której co miesiąc odnotowywano zwiększającą się liczbę sesji (od 100 w grudniu 2016 do prawie 500 w sierpniu 2017). Od września, kiedy ruszyła budowa sieci i zaczęły pojawiać się dodatkowe stacje na terenie kraju, liczba sesji zaczęła szybko wzrastać. Obecnie, miesięcznie, odbywa się ponad 2,2 tysiąca sesji ładowania. Przekłada się to na obłożenie stacji. Teraz wynosi ono średnio 15%. Oznacza to, że każda z ładowarek sieci w ciągu doby jest zajęta średnio przez 3 godz. 10 minut.
– Te wartości są szacunkowe, ponieważ cały czas dochodzą nowe stacje – tłumaczy Rafał Czyżewski. –Ogromną popularnością cieszy się nadal stacja w Galerii Mokotów (wykazująca rekordowe obłożenie na poziomie prawie 60%) i pozostałe stacje w Warszawie, a także w Galerii Bronowice w Krakowie. Dużo sesji odnotowujemy w Katowicach i Łodzi, a także Gdańsku. Wszystkie są zlokalizowane na parkingach galerii handlowych w miastach o dużej liczbie zarejestrowanych samochodów elektrycznych, ale różnice są znaczące, od ponad 100 sesji tygodniowo na stację w Warszawie do kilku w Poznaniu. Zdajemy sobie sprawę, że częściowo duże zainteresowanie naszymi usługami wynika z faktu, że są one w dalszym ciągu bezpłatne. Wierzymy jednak, że po wprowadzeniu opłat w 2018 roku nasi klienci w dalszym będą często korzystać z naszych ładowarek doceniając szybkość ładowania samochodu – dodaje Czyżewski.
Samochody ładują się w ciągu dnia
Najwięcej ładowań odbywa się w ciągu dnia. Liczba ładowań rośnie od godz. 9.00, by osiągnąć szczyt między 11.00 a 15.00. Spadek liczby widać dopiero po godz. 21.00. W godzinach 9:00 – 21:00 odbywa się ponad 80% sesji ładowania.
– Świadczy to o tym, że nasi użytkownicy potrzebują doładować pojazd w ciągu dnia, kiedy nie mają czasu na długi postój, a nadal potrzebują przemieszczać się samochodem – wyjaśnia Rafał Czyżewski. – Znaczny wzrost ładowań od godz. 11.00 dowodzi, że zwykle po tym, kiedy samochód jest naładowany w trakcie nocnego postoju i wyczerpie tę energię w ciągu dnia, nasi użytkownicy szukają możliwości szybkiego uzupełnienia jej zapasu korzystając z ładowarek GreenWay.
Najpopularniejszy jest standard CHAdeMO
W 2017 r. GreenWay zużył ponad 135 tys. kWh energii ładując samochody elektryczne. Najwięcej sesji odbywa się na złączach CHAdeMO (ok. 72%), co wynika z dużej popularności w Polsce samochodów korzystających z tego standardu ładowania (Nissany oraz Tesle z wykorzystaniem przejściówki). Ilość sesji z wykorzystaniem standardu CCS lub AC jest zbliżona i wnosi ok. 14%.
Średni czas podłączenia samochodu do ładowarki zamyka się między 40 a 50 minut dla standardów CCS i CHAdeMO oraz 78 minut dla ładowania prądem zmiennym. Trzeba jednak pamiętać, że czas podłączenia samochodu do stacji nie jest równoznaczny z czasem ładowania – czasem samochód jest podłączony dłużej, niż to konieczne.
Obsługa klienta jest priorytetem
Zagęszczanie sieci stacji to nie wszystko. Wiele działań podejmowanych jest, aby jak najlepiej obsługiwać klientów GreenWay.
Spółka wdraża aplikację mobilną, pozwalającą nie tylko na zaplanowanie podróży z bezpiecznym ładowaniem, ale też podgląd statusu danej stacji (wolna, zajęta, niedostępna). Aplikacja będzie też służyć do zalogowania się w sieci GreenWay. Firma zakłada, że aplikacja zostanie udostępniona wszystkim klientom w styczniu 2018 roku.
Spółka uruchomiła całodobowe biuro obsługi klienta, które służy pomocą w zakresie wszelkich kwestii technicznych związanych z funkcjonowaniem ładowarek, udziela informacji o nowo uruchamianych stacjach, zajmuje się wydawaniem kart. Istnieje także możliwość zdalnego uruchomienia ładowania, w sytuacji gdy klient nie posiada przy sobie karty umożliwiającej inicjację sesji. Wystarczy zadzwonić wówczas na numer infolinii, który znajduje się na każdej ładowarce. Biuro obsługi klienta otrzymuje średnio ponad 500 zgłoszeń w miesiącu – w dużej części są to zapytania o termin uruchomienia ładowarki w nowej lokalizacji.
Dotychczasowe wyzwania i plany na 2018
Proces realizacji budowy sieci napotyka niemało trudności. Procedury związane z przyłączaniem do sieci Operatorów Systemu Dystrybucyjnego są długotrwałe, co powoduje, że np. ładowarki na stacjach benzynowych nie mogą być zrealizowane w pierwszej kolejności. Niejasne prawo budowlane sprawia, że pojawia się przestrzeń do swobodnej interpretacji przepisów.
– Problematyczny jest też czas związany z przygotowaniem dokumentacji – mówi Damian Gadzialski. – Pozyskiwanie map, czy wydłużony proces uzgodnień już kilkakrotnie spowodowały opóźnienia w naszym planie instalacyjnym. Czasem trudności rodzą rzeczy mniej istotne, ale ważne z punktu widzenia naszych klientów, jak niemożność malowania miejsc parkingowych przy stacjach w okresie zimowym.
W przyszłym roku spółka zamierza zainstalować kolejnych co najmniej 60 szybkich stacji ładowania. Realizowane będą już dwa projekty finansowane z unijnych środków: pierwszy, związany z posadowieniem ładowarek przy głównych szlakach transportowych i kolejny, który ma na celu zagęszczenie i większe zróżnicowania sieci. Celem jest m.in. zmniejszenie emisji spalin w centrach miast, gdzie nagromadzenie jest największe.
Do 2020 spółka zainstaluje 200 ładowarek, w tym 10 ultraszybkich ładujących mocą do 350 kW.
Projekt ten jest współfinansowany w ramach instrumentu Łącząc Europę Agencji Wykonawczej ds. Innowacji i Sieci Unii Europejskiej. Ładowarki i inne urządzenia będą teraz stanowić część sieci GreenWay, największej sieci ładowania w Europie Środkowej i Wschodniej.