GreenWay Polska uruchamia kolejne magazyny energii połączone ze stacjami ładowania o dużej mocy. Magazyn energii towarzyszący stacji ładowania DC zapewnia maksymalną moc stacji, nawet przy ograniczonej mocy przyłącza energetycznego. To istotne dla zapewnienia oczekiwanej szybkości ładowania, przy jednoczesnym dążeniu do ograniczania kosztów wynikających z wysokich opłat dla operatorów sieci energetycznych.
Obecnie w sieci GreenWay w Polsce funkcjonował tylko jeden magazyn energii, zlokalizowany w gdańskiej Galerii Metropolia. Do końca roku operator zainstaluje ich się jeszcze 4 – w październiku urządzenia pojawią się przy działających już stacjach ładowania Port Kopytkowo (przy A1) i Posiłek Krapkowice (przy A4). Do końca roku natomiast kolejne dwa WattBoostery zostaną uruchomione przy nowych stacjach, które oczekują na odbiór przez Urząd Dozoru Technicznego. Są to Chata Góralska Ciechocinek (przy A1) oraz Porto Fino Lućmierz (przy A2).
Magazyny energii elektrycznej zainstalowane przy stacjach ładowania aut elektrycznych odgrywają bardzo istotną rolę wszędzie tam, gdzie stacje ładowania cieszą się dużą popularnością kierowców samochodów elektrycznych, którzy oczekują maksymalnej mocy ładowania. Dzięki nim GreenWay jest w stanie dostarczać wysokiej jakości usługę, ograniczając jednocześnie koszty opłat za moc umowną.
– W Polsce miesięczna opłata dla operatora systemu dystrybucyjnego za samą moc umowną, bez uwzględnienia opłat za zużycie energii, może wynieść nawet ponad 2 tys. zł – mówi Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Z drugiej strony nasi klienci w coraz większym stopniu dysponują samochodami pozwalającymi na ich ładowanie dużą mocą i oczekują maksymalnego skrócenia czasu postoju przy ładowarce. To dlatego staramy się lokalizować magazyny przy trasach szybkiego ruchu, tam, gdzie kierowcy oczekują ładowarek dużej mocy. Jednocześnie ograniczamy moc umowną w umowach z operatorami sieci dystrybucyjnej, aby obniżać nasze koszty. Mimo wszystko, koszty realizacji tego typu projektów są jednak bardzo duże. Gdyby nie dotacje z Komisji Europejskiej, nie bylibyśmy w stanie ich zrealizować.
Magazyny zwiększą dostępną moc ładowania na obecnie istniejących stacjach – w Kopytkowie i Krapkowicach, gdzie moc, ze względu na koszty, była ograniczona do 40 kW. Teraz, z magazynem energii, stacje będą oferować moc 100 kW. Instalowane przez GreenWay magazyny mają pojemność 60 kWh, w połączeniu z mocą dostępną z sieci – 40 kW – pozwoli to oferować łączną moc ładowania na poziomie 100 kW.
Dodatkowo magazyny stabilizują funkcjonowanie sieci energetycznej. Baterie magazynu ładują się, kiedy zapotrzebowanie na ładowanie jest niskie. Oddają energię w momencie korzystania ze stacji, kiedy służy ona do ładowania pojazdów. Co ważne z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania sieci energetycznej, magazyny jako element inteligentnej infrastruktury smart grid, mogą dostosowywać się do aktualnego stanu sieci tak, by zmniejszać jej obciążenie kiedy jest to niezbędne, na przykład w czasie okresowych wzrostów konsumpcji energii. Docelowo także mogą uczestniczyć w rynku usług odpowiedzi popytu kontraktowanym przez PSE, który z roku na rok rozwija się w Polsce.
Wdrożenie magazynów energii przez GreenWay Polska współfinansowane jest ze środków UE w ramach projektu Łącząc Europę jako pilotażowy projekt sprawdzający skuteczność i przydatność tej technologii w ekosystemie ładowania pojazdów elektrycznych.
Zawartość tego dokumentu jest wyłączną odpowiedzialnością GreenWay i niekoniecznie odzwierciedla opinię Unii Europejskiej.