Ładowarki GreenWay w Chorwacji
GreenWay rozpoczął działalność w Chorwacji. W ciągu najbliższych pięciu lat operator planuje budowę co najmniej 300 szybkich i ultraszybkich ładowarek. Pierwsze urządzenia zostały już uruchomione.
GreenWay założył swoją chorwacką filię jeszcze w 2023 roku. Spółka-córka ma siedzibę w Zagrzebiu, a nad rozwojem sieci ładowania pracuje obecnie 10-osobowy zespół.
- Wejście na chorwacki rynek było naturalnym kierunkiem rozwoju sieci w kontekście naszej strategii, która zakłada budowę pozycji największego dostawcy usług ładowania w Europie Środkowo-Wschodniej - mówi Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska.
Pierwsze chorwackie stacje ładowania
W maju 2024 roku został uruchomiony pierwszy szybki hub ładowania, złożony z dwóch stacji - każda o mocy 150 kW. Dostępne są tam 4 punkty ładowania z łączami CCS. Hub znajduje się na trasie przyszłej drogi ekspresowej Varaždin – Ivanec – Krapina.
- Varaždin – Ivanec – Krapina to priorytetowy korytarz transportowy Chorwacji. Usytuowany przy nim hub ładowania GreenWay wypełnia ważną lukę w publicznej sieci ładowania. Dzięki temu zarówno chorwaccy, jak i zagraniczni kierowcy mogą doładować swoje samochody do zasięgu 100 km nawet w 8 minut. Tym bardziej cieszy nas moment zakończenia prac nad tym punktem jeszcze przed sezonem wakacyjnym. Kierowcy elektryków nie musieli obawiać braku ładowarek na tym odcinku – mówi Dino Novosel, Prezes chorwackiej spółki.
Ile ładowarek GreenWay znajdziemy w Chorwacji?
Obecnie na terenie Chorwacji znajduje się 26 publicznych stacji ładowania GreenWay. Siedem z nich z nich to ładowarki własne DC, a pozostałe to urządzenia partnerskie AC. W sumie publiczna sieć GreenWay Hrvatska to już 54 punkty ładowania.
GreenWay Hrvatska liderem zielonej transformacji Chorwacji
Firma ma również sformułowane plany związane z przyszłą działalnością. W ciągu najbliższych 5 lat spółka zamierza uruchomić w Chorwacji co najmniej 300 stacji szybkiego ładowania. Przyszłe działania GreenWay Hrvatska są także powiązane z rozporządzeniem AFIR. Jego wejście w życie doprowadziło do powstania Grupy Operatorów Sieci Ładowania Pojazdów Elektrycznych przy Chorwackiej Izbie Handlowej, na której czele stanął prezes chorwackiej spółki - Dino Novosel.
- Do 2025 roku Chorwacja musi zapewnić stacje ładowania dla pojazdów osobowych przy głównych drogach co 60 kilometrów, a do 2030 roku te same obowiązki będą dotyczyły także transportu ciężkiego. Realizacja wymagań AFIR ma zasadnicze znaczenie dla zrównoważonej mobilności w europejskim systemie transportowym, którego Chorwacja jest ważnym ogniwem – mówi Dino Novosel, prezes GreenWay Hrvatska.